آنچه در این مطلب خواهید خواند:

انرژی خورشیدی و سلول خورشیدی

با وجودي که زمين 148 ميليون کيلومتر از خورشيد دور است، امّا بیش از هشتاد و پنج تريليون كيلووات انرژي ثابت از خورشيد دريافت مي‌كنيم كه برابر است با سوزاندن 1150 تن زغال سنگ در سال. با اين حال انرژي خورشيدي به روزهاي آفتابي وابسته است، و مناطق زيادي در دنيا وجود دارند كه آب‌وهواي کافي آفتابي براي استفاده از انرژي خورشيدي در شبكه برق يا به عنوان يك مكمل در اختيار دارند. مانند کویرها و بیابان‌ها.

 

كارآمدترين سامانه‌هاي انرژي خورشيدي از نوعي بشقاب يا بازتابنده براي گيرش و متمركز ساختن پرتوهاي خورشيدي استفاده مي‌كنند. آينه‌ها نور خورشيد را روي لوله‌اي متمركز مي‌سازند كه از مركز يك ناودان مي‌گذرد و روغن موجود در لوله را به اين شكل گرم مي‌كنند. گرماي روغن به آب منتقل شده و آن را براي توليد بخار به جوش مي‌آورد. بخار براي توليد برق به كار گرفته مي‌شود. روغن خنك شده به لوله بازگردانده مي‌شود تا بتوان دوباره آن را با پرتوهاي خورشيدي گرم كرد.

فرایند کار کردن سلول خورشیدی چیست؟

در يك سلول خورشيدي، فوتون‌ها به سيليكون برخورد كرده و كاري مي‌كنند تا الكترون‌هاي ماده به حركت درآيند.

امروزه سلول‌هاي خورشيدي كوچك شده و از نظر وزني در حال سبك‌ شدن هستند كه اين نيز خود ساخت مبدل‌هاي انرژي خورشيدي قابل حمل را امکان پذیر میکند.

يك گروه پژوهشي در اتحاديه اروپا صفحات سبك انعطاف‌پذير خورشيدي درست كرده كه نازك‌تر از فيلم عكاسي هستند و مي‌توان به آساني آن‌ها را در هر ساختار و بافتي به كار گرفت. همچنين مي‌شود آن‌ها را به صورت توپي‌هاي استوانه‌اي پارچه مانند توليد كرد كه قابل بريدن و چسباندن روي پشت بام به عنوان منبع انرژي خورشيدي باشند.

انگيزه جستجو براي يافتن انرژي‌هاي جايگزين اين باور است كه اين منابع پاك‌تر از سوزاندن هيدروكربن‌ها هستند.

 

اما موضوع هميشه اين نيست. سدهاي برق آبي مي‌توانند در برخي موارد گازهاي گلخانه‌اي  دي اكسيد كربن و متان  بيشتري نسبت به نيروگاه‌هاي برق معمولي توليد كنند كه با سوخت‌هاي فسيلي كار مي‌كنند. وقتي آب پشت سد به جريان مي‌افتد، آب گياهان را در بر مي‌گيرد. گياهان مي‌پوسند و متان نامحلول توليد مي‌شود كه وقتي آب وارد چرخه توربين كارخانه برق آبي مي‌شود به داخل جو رها مي‌شود.

 

بخشی از کتاب…

چرا باد میوزد: پیشینه ی آب و هوا و گرم شدن کره زمین / نویسنده: ماتیس لوی/ ترجمه بهرام معلمی/ انتشارات مازیار

موضوع کتاب:

عامل محرک وزیدن بادها، دمای معتدل و متوسط است. اما فشار هوا نیز علت دیگری است که به حرکت باد می‌انجامد. در نزدیکی زمین، حرکت آزاد باد، آهسته می‌شود، اما در نواحی هوای بالاتر، باد آزادانه‌تر و سریع‌تر جریان دارد. دمای کرة زمین طی هزار سال گذشته نسبتا ثابت بوده، اما در پایان قرن 19 کاهش یافت و بعد از آن خیزشی ناگهانی و پیوسته در میانگین‌های جهان پیش آمد. نگارنده در کتاب حاضر ضمن توضیح و تشریح مباحث هواشناسی در قالب ماجراهای تاریخی، پدیدة گرمایش جهانی و تخریب محیط زیست را بررسی کرده است. از جمله مباحث کتاب می‌توان به جریان‌های پاتاگونیا، قدرت توفند، گردباد دوروتی، بادهای موسمی و سایر بادهای بزرگ و نیز سیلاب‌های معاصر اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *