آنچه در این مطلب خواهید خواند:

مشخصات ویروس موفق

همه‌گير شدن يک بيماري به چهار عامل بستگي دارد:

ميزان کشندگي بيماري، توانايي آن در پيدا کردن قربانيان جديد، راحتي يا دشواري کنترل کردن گسترش بيماري، و اين‌که تا چه حد با استفاده از واکسن امکان پيشگيري از بيماري وجود داشته باشد.

 

اکثر بيماري‌هاي واقعاً ترسناک، در هر چهار عامل خيلي خوب نيستند؛ در واقع همان عاملي که باعث ترسناک بودن آن‌ها مي‌شود، کارايي انتشار آن‌ها را محدود مي‌کند. مثلاً بيماري ابولا به طرز غیرقابل باوری ترسناک و مسری است و خيلي سريع موجب ناتوان شدن بيمار مي‌شود، به‌طوري که اکثر بيماران قبل از آن‌که فرصت انتشار وسيع بيماري را داشته باشند، از چرخه حذف مي‌شوند.

 

ويروس موفق ويروسي است که به‌سرعت بيمار را نکُشد و بتواند به‌طور گسترده‌اي انتشار پيدا کند. به همین اين خاطر هم است که انفلوآنزا و سرماخوردگی يک تهديد هميشگي به شمار مي‌رن.

معمولاً بيماري انفلوآنزا از حدود يک روز قبل از آن‌که علايم آن ظاهر شود، مسري است، و تا حدود يک هفته بعد از بهبود يافتن نيز هم‌چنان امکان آلوده‌کنندگي دارد، يعني هر بيمار تبديل به ناقل بيماري مي‌شود. همه‌گيري بزرگ انفلوآنزا در اسپانيا در سال 1918 در سطح جهان موجب مرگ ده‌ها ميليون نفر شد و علت اين مسئله کُشندگي بالا نبود، بلکه اين بود که بيماري پايدار و بسيار قابل انتقال بود. تصور مي‌شود که اين بيماري حدود 5/2 درصد بيماران را مي‌کشت.

ویروس کرونا

پاندمی کرونا به واسطه ویروس کویید 19 کرونا یکی از مرگبارترین ویروس ها در ده سال اخیر بود.

اگر هوشيار باشيم و موارد بهداشتی رو رعایت کنیم، احتمال گسترش بيماري‌ها کمتر مي‌شود، ولي تضميني نيست که هرگز گسترش پيدا نکنند.

 

يکي از مشکلات مربوط به دارونما آن است که گرچه براي مسايلي که ذهن تا حدودي بر روي آن کنترل دارد، مؤثر واقع مي‌شود، ولي براي مسايلي که زير سطح خودآگاهي قرار دارد، کاري از آن ساخته نيست. دارونما نمي‌تواند تومورها را کوچک کند يا پلاک‌هايي را که باعث تنگ شدن سرخرگ‌ها شده است، از بين ببرد. کسي دقيقاً نمي‌داند چرا مردم به برخی دارونماها هنوز ایمان دارند؟ مثل دود کردن اسپند در فضای بسته آن هم به مقدار زیاد، که حاوی سیانید است.

 

معرفی کتاب:

 بدن راهنمای ساکنان – نویسنده: بیل برایسون – ترجمه: دکتر قاسم کیانی مقدم – انتشارات مازیار

شنیدن بخش صوتی کتاب‌ها در کست‌باکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *