گزیده: چگونه دوپامین به کمک رسیدن به برنامه‌ریزی میاد؟

دوپامین ملکولی با خواص شگفت انگیز - بوک مگ

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

دوپامین و رسیدن برنامه ریزی به هدف:

صرف خواستن به ندرت ما را به جايي مي‌رساند.

بايد راهي نيز براي رسيدن به وصول خواسته‌هاي خود پيدا کنيم و فکر کنيم آيا رسيدن به اين خواسته‌ها ارزش دارد يا نه.

در اصل وقتي ما بدون فکر کردن به اينکه چگونه و از چه راهي بايد به خواسته خود برسيم کاري را انجام مي‌دهيم، شايد شکست بدترين نتيجه نباشد: ممکن است گرفتار مشکلاتی مانند پرخوري، سوءمصرف مواد و حتي بدتر از اين‌ها شويم.

دوپامين ما را وادار به خواستن کرده و سرچشمه آرزوهاي خام ماست و پيوسته در جستجوي خواستن بيشتر به ما کمک میکند .

اما فقط این ماده شیمیایی خاص نیست، بلکه مدار مکمل دوپامين نيز وجود دارد که به کمک آن مي‌توانیم بفهمیم چه چيزي ارزش خواستن را دارد. و اون چیزی نیست جز مدار کنترل دوپامین

وقتي دوپامين وارد مسير مدار دوپامين آرزو شود حس برانگيختگي و تحريک ايجاد مي‌کند.

محاسبه و برنامه‌ريزي – که از راه‌هاي تسلط بر موقعيت هستند – از فعاليت همین مدار سرچشمه مي‌گيرند.

چرا آن را مدار کنترل دوپامين مي‌نامند؟ چون هدف اين مدار مديريت تحريک‌هاي کنترل نشده مربوط به مدار دوپامين آرزوست و مي‌خواهد انرژي فرد را به طرف اهداف مفيد هدايت کند. نيز با کمک اين مدار فرد مي‌تواند با کاربرد مفاهيم انتزاعي و راهبردهاي آينده‌نگرانه، دنياي اطراف خود را کنترل نموده و بر محيط مسلط شود.

مدار کنترل دوپامين سرچشمه تخيل است و به فرد امکان ميدهد به آينده نظر کند و پيامد تصميمهاي خود را ببيند و به اين ترتيب بتواند گزينههاي بهتري را انتخاب کند

اين دو مدار در يک ناحيه از مغز آغاز مي‌شوند، مدار آرزو در بخشي از مغز که محرک شور و شوق و هيجان است خاتمه مي‌يابد، اما مدار کنترل در لُب‌هاي پيشاني که خاص تفکر منطقي است.

 

 بخشی از کتاب…

دوپامین ملکولی با خواص شگفت انگیز/ دنیل لیبرمن

این کتاب درباره دوپامین نوعی پیام‌رسان عصبی است که نقش مهمی در حرکت، حافظه، پاداش، لذت، رفتار، شناخت، توجه، خواب، تغییرات خلقی و یادگیری در انسان بر عهده دارد.

نویسنده با تکیه بر آمار و تحقیق‌های علمی درباره تأثیر این ماده بر جنبه‌های گوناگون زندگی انسان از جمله عشق، ورزش، اعتیاد، سیاست، خلاقیت، مهاجرت و پیشرفت بحث می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *