گزیده: مقاوم سازی در برابر زلزله

آگاهی از زلزله و مقاوم سازی - بوک مگ

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

 هزينه مقاوم سازي دربرابر زلزله چيست؟

اين مي‌تواند به طرز عجيبي سوال سختي براي پاسخ دادن باشد.

واضح است که پاسخ بستگي به طبيعت ساختمان‌ها دارد. براي سازه‌هاي جديد به‌خوبي ساخته شده در کشورهاي صنعتي، مهندسان کاردان از يک هزينه حاشيه‌اي شايد با 2 تا 3 درصد در بيش‌ترين حالت صحبت مي‌کنند.

و گاهي اوقات از عبارت «ارزان تر از هزينه فرش» استفاده میکنند.

در کشورهاي درحال توسعه که در آن‌ها ساختمان‌ها به صورت ارزان‌تري ساخته مي‌شوند، هزينه حاشيه‌اي مقاوم‌سازي دربرابر زلزله مي‌تواند بيش‌تر باشد.

همچنين هزينه مقاوم‌سازي به شدت به انتظارات از عملکرد وابسته است: چه فرض شود که ساختماني از زلزله بدون صدمه نجات يابد و يا حداقل بر روي سر ساکنانش فرونريزد (حتي اگر احتمالا آسيب ببيند).

در کشورهاي صنعتي در تلاش‌هاي بازسازي توجه تازه‌اي به کاهش ريسک نيز مي‌شود. هر زلزله، چه در مورد مسائل همگانی و چه خصوصی، کمک میکند تا مردم تدبیرهای بیشتری درباره سازه هاشون بیاندیشند.

و این خاصیت زمین پویای ماست. زمینی که زنده است، با اینکه گاهی خشمگین میشود اما رویدادهای ترسناکی مانند زلزله، میتواند به پیشرفت شهرها و آینده نگری بشریت کمک کند.

 

بخشی از کتاب…

کتاب زلزله / پس از آن که زمین می لرزد نوشته دکتر سوزان الیزابت هاف و پروفسور راجر بیلهام/ ترجمه دکتر مهدی زارع/ انتشارات مازیار

این کتاب توسط دو تن از دانشمندان بنام معاصر در علم زلزله شناسی آمریکا نوشته شده است و با نگاهی ترویجی و همزمان تاریخی ، با نگاهی علمی و بیانی جذاب برای قشر وسیعی از علاقمندان نسبت به موضوع زمین لرزه می پردازد. در انتها بخش مهمی درباره ی ایران دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *