آنچه در این مطلب خواهید خواند:

چرا به خودِ کاذب اهمیت بدیم؟

تفسیر صادقانه داستان زندگی به ما امکان می‌دهد به موجوداتی اصیل، خودجوش و آزاد تبدیل شویم.
روانکاوی به نام دونالد وینی کات مفهوم «خودِ کاذب» (The false self) را در دهه 1960 مطرح کرد. طبق نظر او خود کاذب نقابی است که برای دفاع در برابر فشارها و تقاضاهای خارجی غیرقابل تحمل می‌سازیم و بر چهره خود می‌گذاریم. او می‌گوید ساخت خود کاذب می‌تواند منجر به ایجاد خلاء شدید شود و ما را به وادی «هیچ کجا، هیچ‌کس، هیچ چیز» برساند.
رسانه‌های اجتماعی با آسان کردن ساخت خود کاذب به این مشکل دامن زده و حتی ما را به سوی آن رانده‌اند. یعنی این رسانه‌ها ما را وادار به شرح روایتی از زندگی خود می‌کنند که از واقعیت دور است و نشانی از صداقت در آن نیست.

مثال فردی مبتلا به خود کاذب

یکی از بیماران مرد جوانی به نام تونی بود که دهه بیست عمر خود را می‌گذراند. تونی طبق تصویری که از خود در شبکه‌های اجتماعی ساخته بود آدمی بود که هر روز قبل از طلوع خورشید مسافتی را می‌دوید، اوقات روز را صرف کارهای سازنده و تلاش‌های هنری جاه طلبانه می‌کرد و جوایز متعددی نیز گرفته بود.

اما در زندگی واقعی حتی عرضه نداشت از رختخواب خود بیرون بیاید. مدام وقتش را صرف تماشای هرزه‌نگاری‌های آنلاین می‌کرد. برای پیدا کردن کار به هر دری زده بود دست از پا درازتر برگشته بود. آدمی بود ناکام و افسرده که فکر خودکشی یک آن ولش نمی‌کرد. اما هیچ‌یک از این بدبختی‌ها را در صفحه فیس بوک خود ذکر نکرده بود.

واقعیت زدایی و شخصیت زدایی چیست؟ 

وقتی تفاوت زندگی واقعی و روزمره ما با واقعیت آرمانی زیاد باشد، به موجوداتی منزوی و جعلی بدل می‌شویم، و نقاب کاذبی بر چهره خود می‌گذاريم. روانپزشکان این حالت را واقعیت‌زدایی (derealization) و شخصیت‌زدایی (depresonalization) می‌نامند. وضعیت ناخوشایندی است که فرد مبتلا را به فکر خودکشی می‌اندازد، چون احساس می‌کند که موجودی واقعی نیست و لذا تداوم زندگی‌اش ارزشی ندارد.
پادزهر خودِ کاذب توسل به خود واقعی است. صداقت کامل راهی است برای رسیدن به خود واقعی.

با رسیدن به خود واقعی ، فشاری که بخاطر دروغ گفتن حس میکردید کم میشه و در نتایجه انرژی بیشتری برای کارهای دیگه دارید.

چرا که صداقت، آگاهی را افزایش میدهد و روابط رضایت بخشتری بین انسانها پدید می‌آورد وسبب میشود که بتوانیم مسئولیت رویدادهای زندگی را برعهده گیریم .حتی میتونه از بروز اعتیاد در

فرد پیشگیری کند.

شما چقدر در انجام این چالش روزمره موفق عمل میکنید؟

 

 

بخشی از کتاب…

دنیای دوپامین/ آنا لمکی/ ترجمه دکتر محمداسماعیل فلزی/ انتشارات مازیار

در این کتاب رابطه نزدیک بین درد و لذت در سامانه عصبی مورد بررسی قرار می‌گیرد و راهکارهای عملی متعددی برای مبارزه با رفتارهای اعتیادآور ارائه می‌شود.

هدف این کتاب آن است که یافته‌های علوم اعصاب در مورد پاداش را شرح دهد تا بتوانیم به تعادل بهتر و سالم‌تر و ایمن‌تری در مورد درد و لذت برسیم.

آنا لمکی روانپزشک و استاد دانشگاه استنفورد و مدیر گروه مطالعات اعتیاد در این دانشگاه است که به دلیل موفقیت در تحقیق و تدریس جوایز بسیاری دریافت کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *