گزیده: تاثیر نابرابری بر روانشناسی فردی و اجتماعی

بخشی-از-کتاب-علت-نابرابری-در-جامعه-من-هستم--بوک-مگ+ دوستی

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

چرا نابرابری در شخصیت فرد و ساختار جامعه تاثیر میذاره؟

می‌دونیم که نابرابری جنبه‌ای از ساختار وسیع جامعه است برای همینم توضیح تاثیرات اون منوط به ترسیم چگونگی تاثیرپذیری افراد از این ساختار اجتماعیه.

افراد جامعه‌اند که ناسالم و خشن نه خود جامعه با اینکه توزیع درآمد امری فردی نیست اما افراد هم در مقایسه با کل جامعه از درآمد، وضعیت اجتماعی یا موقعیت طبقاتی برخوردارند 

به همین دلیل هم هست که حساسیت فردی ما به کل جامعه است که موجب تاثیر پذیری عمیق مون از زندگی در جوامع نابرابر میشه.

بهترین راه برای مقابله با آسیب‌های ناشی از سطوح بالای نابرابری کاهش خود نابرابری هاست. زوال سلامت و کیفیت روابط اجتماعی در جامعه نه تنها اجتناب ناپذیر و توقف‌ناپذیر نیست بلکه کاملا برگشت‌پذیر است.

این موضوع بدین‌معنی که درک عواقب نابرابری یعنی در اختیار داشتن سیاستی برای برآمدن از عهده‌ی مسئولیت سلامتی کل جوامع.  سازوکار قدرتمندی که باعث تاثیرپذیری مردم از نابرابری میشه صرفا از لحاظ ساختار اجتماعی یا روانشناسی فردی قابل درک نیست. روانشناسی فردی و نابرابری اجتماعی مثل قفل و کلید به یکدیگر وابسته‌اند.

یکی از دلایل اینکه تاثیرات نابرابری تاکنون به درستی مشخص نشده عدم درک درست از رابطه‌ای میان این دو بوده یکی از این موارد هم افزایش اضطراب که از عواقب فقر و نابرابری در جامعه حاصل میشه.

 

گزیده‌ای از کتاب…

علت نابرابری در جامعه من هستم/ ریچارد ویلکینسون/ ترجمه سارا افراز/ انتشارات کتاب کیمیا

این کتاب بیانگر تفکر نو درباره‌ی ما و جامعمون و به ما کمک می‌کنه که نگرشمون به جهان را تغییر بدیم و متوجه بشیم نابرابری فقط تاثیرش بر فقر نیست بلکه پیامدهای اجتماعی و روانی اون بسیار آسیب زننده تر است.  به همین دلیل خوندن این کتاب ر بهتون پیشنهاد می‌کنم

 

فایل صوتی این یادداشت:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *