آنچه در این مطلب خواهید خواند:

برتری کوانتومی در دنیای علم

دو بمب خبري دور از انتظار در سال 2019 و 2020، دنياي علم را تکان داد.

دو گروه اعلام کردند که به برتري کوانتومي دست يافته‌اند، خبري افسانه‌اي که مي‌گفت نوع جديدي از کامپيوتر، به نام کامپيوتر کوانتومي، مي‌تواند در انجام کارهاي خاصي، هر اَبَرکامپيوتر ديجيتالي معمولي را از ميدان به در کند. اين پيام آشوبي به پا کرد که مي‌تواند کل چشم‌انداز محاسباتي را تغيير دهد و هر جنبه از زندگاني روزمره‌ي ما را دگرگون سازد.

نخست، گوگل از کامپيوتر کوانتومي‌اش، به نام سيکامور رونمایی کرد/ اين کامپيوتر «آستانه‌ي عصر تازه‌اي از ماشين‌هايي بود که قدرتمندترين کامپيوتر امروزي در برابر آن‌ها چرتکه را مي‌ماند.»

کامپيوترهاي کوانتومي «کامپيوتر نهايي» ناميده شده‌اند و پيشرفتي تعيين‌کننده در تکنولوژي هستند که پيامدهاي ژرفي براي کل دنيا دارند.

اين کامپيوترها، به جاي ترانزيستورهاي ريز، با ريزترين شيء موجود که خود اتم‌ها هستند، محاسبه مي‌کنند و از اين‌رو مي‌توانند قدرت بزرگترين اَبَرکامپيوتر ما را به سخره بگيرند. کامپيوترهاي کوانتومي عصر تازه‌اي را براي اقتصاد، جامعه، و شيوه‌ي زندگاني ما نويد مي‌دهند.

بدين‌سان رقابت شديدي ميان غول‌هاي کامپيوتر به راه افتاده است که همه مي‌خواهند قوي‌ترين کامپيوتر کوانتومي دنيا را بسازند. در سال 2021 شرکت IBM از کامپيوتر کوانتومي‌اش، به نام ايگل، رونمايي کرد که در اين رقابت پيشتاز است و قدرت محاسباتي‌اش از هر کامپيوتر پيشين بيشتر است.

براي مثال، کامپيوترهاي ديجيتالي هرگز نمي‌توانند به طور دقيق حساب کنند که اتم‌ها چگونه با هم ترکيب مي‌شوند و واکنش‌هاي مهم را خلق مي‌کنند، به ويژه واکنش‌هايي که حيات را ممکن مي‌سازند.

به همین دلیل هم  پيشگامان سيليکون ولي مي‌دانند که اگر با اين انقلاب همراه نشوند، به دست فراموشي سپرده خواهند شد.

 

گزیده ای از کتاب

برتری کوانتومی: انقلاب کامپيوتر کوانتومي چگونه همه‌چيز را دگرگون خواهد کرد / میچیو کاکو/ ترجمه جمیل آریایی/ انتشارات مازیار

اگر علاقمند به آینده هستید باید بدونید که این کتاب درباره بزرگترین دستاورد تکنولوژیکی آدمی که چه بسا به هوش مصنوعی این قدرت را خواهد داد که تعدادی از بزرگترین مشکلات آدمی، چون گرمایش جهانی، گرسنگی جهانی، و بیماری‌های درمان‌ناپذیر را حل کند و دست‌آخر بر ژرف‌ترین اسرار علم پرتو افکند صحبت میکند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *