آنچه در این مطلب خواهید خواند:

سوگیری و چرا دوباره فکر کردن؟

دورانی که در حال حاضر در آن هستیم مهمترین زمان برای بازاندیشی و دوباره فکر کردن است. با شروع گسترش همه گیری کرونا بسیاری از سران جهان نتوانستند به موقع درباره فرضیات خود بازاندیشی کنند؛ اولین فرض آنها این بود که این ویروس بر کشورشان تأثیر نخواهد گذاشت، فرض بعدی این بود که این ویروس کشنده تر از ویروس آنفلوآنزا نخواهد بود و در نهایت فرض میکردند که این ویروس فقط توسط افرادی که علائم بیماری را دارند منتقل میشود. آمار جانباختگان بر اثر این بیماری هنوز هم در حال افزایش است.

 

آیا تغییر عقیده راحت است؟

تغییر عقاید کار ساده ای نیست هرچه عقیده ای را مدت طولانی تری داشته باشیم ریشه های عمیق تری در ما میزند هنوز با این مسئله که پلوتون دیگر یک سیاره نیست مشکل دارم در آموزش و پرورش بعد از اکتشافات جدید در تاریخ و تحولات در علم معمولاً سالها طول میکشد تا برنامه تحصیلی به روزرسانی شود و کتابهای درسی اصلاح شوند محققان به تازگی دریافته اند که باید درباره بسیاری از فرضیات مقبول عام بازاندیشی کنیم.

 

توانایی ذهنی بالا ضامن انعطاف پذیری ذهنی نیست مهم نیست چقدر توانایی ذهنی دارید تا زمانی که انگیزه تغییر عقیده نداشته باشید، موقعیت های بسیاری را برای بازاندیشی کردن از دست میدهید بر اساس تحقیقات هر چه نمره آزمون ضریب هوشی شما بیشتر باشد احتمال اینکه فریب کلیشه ها را بخورید بیشتر است چون میتوانید الگوها را سریع تر تشخیص بدهید همچنین مطالعات اخیر نشان میدهند هر چه باهوش تر باشید به روز رسانی عقایدتان برایتان دشوارتر است.

 

انواع سوگیری در روانشناسی

در روان شناسی دو نوع سوگیری وجود دارد که به این مشکل منجر میشوند یکی از آنها سوگیری تأیید است دیدن آنچه انتظار داریم ببینیم. دیگری سوگیری مطلوبیت است دیدن آنچه دلمان میخواهد ببینیم این سوگیریها صرفاً مانع استفاده ما از نبوغی که داریم نمیشوند بلکه میتوانند نبوغ ما را به سلاحی در مقابل واقعیت تبدیل کنند دلایلی مییابیم که در مورد عقایدمان بیشتر موعظه کنیم در مورد موضع مان با شور و حرارت بیشتری دادستانی . کنیم و سوار بر موج عظیم جناح سیاسی خود شویم قسمت دردناک ماجرا این است که ما معمولاً درباره مشکلاتی که از این شیوه فکر کردن به وجود می آیند. آگاه نیستیم.

 

گزیده‌ای از کتاب…

دوباره فکر کردن/ آدام گرانت/ انتشارات میلکان

این کتاب دعوت نامه ای است برای رها کردن دانش و عقایدی که دیگر سودی به شما نمی رسانند و همچنین دعوتی است برای اینکه هویت خودتان را به جای ثبات وابسته به انعطاف پذیری کنید. رویکردهای کتاب دوباره فکر کن بهترین راه برای رشد و شکوفایی و کسب بینش در زندگی را در اختیار شما قرار میدهد.

نقد و بررسی این کتاب در بوک مگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *