گزیده: خانواده و ضربه های روحی

به دور از تنش-نقد و بررسی کتاب بوک مگ - ضربه های روحی -

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

ضربه های روحی در دوران کودکی چقدر تاثیر دارد؟

ضربه های روحی که در دوران کودکی به ما آسیب رسانده است در توانایی ما در پردازش و بیان احساسات تأثیر میگذارد و احتمال به کارگیری راه حل های نادرست برای تنظیم هیجان، مانند سرکوب ،احساسات را افزایش می دهد. به ویژه کودکانی که در معرض خشونت قرار میگیرند در تشخیص نشانه های تهدید و ایمن بودن با مشکلاتی روبه رو هستند.

 

در نتیجه ی بررسی های فراگیر، مواردی مانند سوء استفاده و بی توجهی از جنبه های ناکارآمدی خانواده شناخته شده اند. اما روابط خانوادگی تحت تأثیر عوامل دیگری نیز قرار دارد.

ضربه های روحی در مقیاس ۲ تا ۱۰ ارزیابی می شود؛ ضربه های روحی دوران کودکی را میتوان ۲ در نظر گرفت مواردی مانند بی ثباتی مالی، جابه جای های پی در پی ترومای بین نسلی در سلامت روان تأثیر می گذارند اما شامل تجربیات نامطلوب دوران کودکی نمیشوند.

در واقع ارزیابی تجربیات نامطلوب و ضربه ی روحی دوران کودکی آینده ی شما را تعیین نمی کند. به این دلیل که ما به اندازه ی کافی قدرتمند هستیم تا بتوانیم تصمیم گیری کنیم؛ شاید انجام دادن این کار در لحظه سخت باشد اما در دراز مدت سودمند است.

روش‌های مقابله با تنش‌ها

اغلب اوقات افراد در برابر پذیرش مشکل مقاومت میکنند و به جای تلاش برای حل آن حالتی تدافعی و پرخاشگرانه به خود میگیرند

اما اگر به عنوان فردی که در هر سنی است، میخواهد تغییری در رفتار و روابطش ایجاد کند، باید بدانید که تاب آوری مسئله‌ی مهمی است.

در واقع، تاب آوردن توانایی پذیرش آن چیزی است که اتفاق افتاده است. زمانی می توانیم بر عوامل نامطلوب محیط زندگی خود غلبه کنیم که عوامل محافظتی مناسبی وجود داشته باشد. مثل فردی معتمد یا مشاور، استفاده از منابع و کتاب‌ها و مهمتر از همه خودمون که تلاش کنیم تغییر را ایجاد کنیم. چرا که برای سیم کشی دوباره ی مغزتان هیچ وقت دیر نیست…

 

گزیده‌ای از کتاب…

به دور از تنش: راهنمای مدیریت روابط ناسالم خانوادگی، کتابی است از ندرا گلوِر تواب/انتشارات میلکان.

برای سیم کشی دوباره ی مغزتان هیچ وقت دیر نیست. شما همیشه در حال یادگیری هستید و انتخاب مسائل جدید یکی از انتخاب هاست. در این کتاب یاد میگیرید که چگونه با تغییر خود، زندگی و روابطتان را تغییر دهید. بخش بزرگی از تمام روابط خود شما هستید بنابراین دیدگاه، رفتار و انتظارات شما اغلب می تواند نحوه ی عملکرد یک رابطه را تغییر دهد، حتی اگر طرف مقابل تغییر نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *