آنچه در این مطلب خواهید خواند:

تاریخ شکل گیری حیات

پس از 8/13 ميليارد سال تکامل کيهاني، رشد بنياديني بر روي زمين شتاب گرفته است:

حيات 0/1 چهار ميليارد سال پيش شکل گرفت،

حيات 0/2 (ما انسان‌ها) در حدود صدميليون سال پيش پديدار شد،

و بسياري از پژوهشگران هوش مصنوعي بر اين باورند که چه بسا حيات 0/3، با پيشرفت پژوهش‌هاي هوش مصنوعي، در میان قرن آتي، شايد هم در میانه‌ی طول عمر ما، رخ دهد

در حیات نسل سوم…

اين پرسش درباره حیات نسل سوم، بيش از اندازه مناقشه‌برانگيز است و پژوهشگران برجسته‌ي هوش مصنوعي دنيا نه تنها در پيش‌بيني‌ها بلکه در عکس‌العمل‌هاي احساسي خود، از خوش‌بيني مطمئن گرفته تا بدبيني جدي، نيز به شدت با هم اختلاف نظر دارند.

آنان به پرسش‌هايي درباره‌ي تأثير کوتاه مدت هوش مصنوعي بر اقتصاد، قانون و ارتش اتفاق آرا ندارند و آنگاه که افق زمان را گسترش مي‌دهيم و از هوش مصنوعي کلي، به ويژه آن که هوش او به انسان و فراتر مي‌رسد که همان حيات 0/3 است مي‌پرسيم، اين اختلاف نظرها عميق‌تر مي‌شوند.

هوش کلي، برخلاف هوش محدود برنامه‌ي بازي شطرنج، قادر است هر کاري، از جمله يادگيري، را انجام دهد.

جالب است که بدانيم مناقشه بر سر حيات 0/3 به جاي يک پرسش، حول دو پرسش دور مي‌زند. يکي اين که، اگر اين مرحله‌ي حيات، عملي شود، کي رخ خواهد داد؟

و دوم اين که معنای آن براي انسانيت چه خواهد بود؟

 

بخشی از کتاب… 

حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی/ مکس تگمارک/ترجمه دکتر جمیل آریایی/ انتشارات مازیار

موضوعکتاب: در این کتاب، تگمارک ما را به ژرفای پژوهش‌های هوش مصنوعی می‌برد و با اساسی‌ترین پرسش‌های زمانه آشنا می‌کند. و به مهمترین ابعاد خوشبینانه و بدبینانه زندگی در عصر هوش مصنوعی و آینده ی اون میپردازه. و درنهایت این شما هستید که تصمیم میگیرید تکنولوژی هراس باشید یا خوشبین به زندگی مسالمت آمیز در کنار ربات ها.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *