بدانیم تا بمانیم: مغز و تجربه

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

تا حالا شده یک روزی از خواب بیدار بشوید و ببینید هیچ کلمه ای را نمی‌توانید بخوانید و اصلا هیچ حروفی از واژگان مقابل چشمهایتان آشنا نیست؟ در حالیکه نه بی سوادید و نه دستور خط کشورتان عوض شده؟ گویی که در زمان سفر کرده و به جایی که با هیچ علایم نگارشی اون دوران آشنایی ندارید، رفته باشید.

آیا شما در زمان سفر کرده‌اید؟

باید بگیم شما در زمان سفر نکردید فقط مغز دستور بازیابی اطلاعات رو به شما نداده. به همین دلیل هم هر چیزی که از گذشته یادگرفتید فراموشتان شده است و دوباره باید یاد بگیرید. غیر قابل تصور خواهد بود دنیایی که هیچ اطلاعاتی در آن قابل بازیابی نیست.

اما بیایید از یک متخصص مغز و اعصاب بپرسیم که چرا ما با هر با مطالعه دیگه نیازی نیست بریم حروف الفبا رو از ابتدا یاد بگیریم بخوانیم؟

یادم میاد چند سال پیش به بهانه تهیه گزارشی از یک کتاب به مطب پزشکی رفتم که توانسته بود با ظرافت و زیبایی هر چه تمام تصاویر مهم دنیای مغز و اعصاب رو در کتابش نقاشی کند؛ دکتر یعقوب ترسلی کسی که بعد ها موفق به دریافت جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

دکتر ترسلی معتقد است، برای خواندن یک سطر کتاب میلیاردها میلیارد واکنش در مغز ایجاد می‌شود. در اصل سلول‌هایی در مغز وجود دارند که وقتی انسان کلمات را در کنار یکدیگر می‌‌بیند می‌تواند در یک زمان خیلی خیلی کوتاه معنای آن ها را بازیابی کند. در واقع وظیفه این سلول ها بازیابی داده هایی از پیش وارد شده‌اند.

در توضیح بیشتر باید بگیم چشم فردی که در حال مطالعه است، درست مثل یک دوربین عکاسی تصویر حروف رو برداشت می‌کند و تصاویر برداشت شده از طریق رشته‌های عصبی به شکل سیگنال وارد مغز می‌ شود. در مرحله بعد مغز سراغ قراردادهایی می‌رود که از پیش یاد گرفته و از مخزن اطلاعاتی خودش استفاده می‌کند. برای مثال می‌داند کلمه کتاب در دنیایی که زندگی می‌کند به چه چیزی گفته می‌شود.

جالبه بدونید از زمان خواندن یک جمله تا اثری که می‌گزارد، در مغز بررسی کنیم؛ متوجه خواهیم شد که تعداد واکنش‌هایی که انجام می‌شود به عددی می‌رسد که شاید فقط ستاره‌شناسان این اعداد را به کار می‌گیرند که ما به آن‌ها می گوییم ارقام نجومی.

با توجه به صحبت های دکتر ترسلی بر اساس پژوهش‌های انجام شده افرادی که مطالعه می‌کنند دو و نیم برابر افرادی که مطالعه نمی‌کنند کمتر دچار آلزایمر می‌شوند و مطالعه سیستم مغزی را بسیار بسیار شاداب و قوی می‌کند در واقع مطالعه یعنی پس‌انداز توانایی و هوشیاری مغز.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *