آنچه در این مطلب خواهید خواند:

در مورد پوشش‌های گیاهی شهری در معماری جدید چه میدانید؟

در نقاط مختلفی از آسیا مثل سنگاپور، پروژه‌هاي معماري سبز، بسیار دیده میشوند.

سنگاپور به خاطر بزرگ‌ترين باغ عمودي و «اوسيا هتل داون تاون» دلفريب، که سي طبقه‌ي آن با ديوارچسب‌ها پوشانده شده است، به خود مي‌بالد.

در واقع، پذيرش طبيعت، چرخشي کامل در طراحي شهري و معماري در سرتاسر جهان مي‌باشد.

به عنوان مثال در برلين نيز جمعيتِ محلي بر آن است که يک غولي بتوني به جاي مانده از دوران نازي‌ها را به يک «کوهستان سبز» به نام «هيلده گاردن» مبدل سازند.

اين گرايش‌هاي جديد در طراحي، نه تنها موجب ترقي انجمن‌هاي معماران و معماري مي‌شوند، بلکه مزاياي بسيار زيادي براي محيط زيست شهري نيز دارند.

ساختمان های پوشیده از گیاه

يک مزيتِ ديگرِ ساختمان‌هاي پوشيده از گياه یا بهتر است بگوییم پوشش گیاهی شهری، اين است که همه‌ي آن خاک مرطوب و گياهان، به خنک ماندنِ ساختمان‌ها کمک مي‌کنند. هزينه‌هاي خنک‌سازي ساختمان کاهش پيدا کرده، و جزيره حرارتي شهري کوچک‌تر و معتدل‌تر مي‌شود. علاوه بر اين، گياهان سر و صدا را خفه کرده و مه دود را در خود گير مي‌اندازند. در مناطق زلزله‌خيزي مانند ژاپن، ممکن است يک پارک سنگين بر روي سقف، به شکل يک وزنه‌ي تعادل عمل کرده و به ضد زلزله بودنِ ساختمان ياري رساند.

جاي تعجب نيست که در سال 2001، مقرراتي وضع شد که به موجب آن، بايد 20 تا 25 درصد از سطح سقف ساختمان‌هاي جديد به فضاهاي سبز اختصاص يابد.

 

بخشی از کتاب…

داروین چگونه به شهر می آید:  چگونه جنگل‌هاي شهري، تکامل را به پيش مي‌برند/ نویسنده: منو شيلتهويزن/ ترجمه آرمان نیسی/ انتشارات مازیار

موضوع کتاب: این کتاب داستان زندگی مسالمت امیز ما با حیوانات شهری است. عجایب تکاملی که اتفاق افتاده، و اینکه آینده ی شهرها با این گسترش چگونه است؟ اگر علاقمند به محیط اطرافتون و حیوانات هستید، این کتاب شما رو شگفت زده میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *