آنچه در این مطلب خواهید خواند:

چگونه از دنيايي چنين فلاکت‌بار به دنياي سلامتی مدرن و بهداشت امروز رسيديم؟

بيماري خودش يک درمان بود.

یکی از مهم‌ترين اصلاحاتي که انجام ‌شد، در زمينه بهداشت عمومي بود که در سال 1854 آغاز شد.

پزشکي به نام «جان اسنو» در برابر ديدگاه جاافتاده جامعه پزشکي آن زمان مبني بر اين‌که وبا ناشي از بخارات بدبو و يا «هواي بد» مي‌باشد، انقلابی نو آغاز کرد.

اسنو طي صحبتي که با ساکنان منطقه انجام‌ داد و با تجزيه و تحليل مسئله، دسته‌ی تلمبه‌ی چاه خيابان براد را حذف کرد و به زودي اپيدمي در اون منطقه پايان‌ يافت.

دلیل واضح بود! عفونت ناشي از ورود ذرات مدفوع از طريق دهان بسيار وحشتناک و غيرقابل تصور بود. سرانجام در سال پرحادثه 1866، پس از حل و فصل کشمکش‌های مرتبط با بهداشت عمومي منجر به آن شد که سيستم‌هاي انتقال آب و فاضلاب در پايتخت یکی از بزرگترین امپراتوری‌های زمان بهبود يابد.

اين نوآوري‌ها به زودي در سراسر جهان کپي‌برداري ‌شدند که اين يکي از بزرگترين دستاوردهاي بهداشت جهاني در تاريخ بشر بود. آب تميز و سيستم‌هاي بهداشتي تخليه فاضلاب، بيش از آنکه به هرگونه تغيير ديگري در سبک زندگي يا مداخله پزشکي منجر شود، به زندگي طولاني‌تر و سالم در سراسر جهان منجر شده است

طی 150 سال گذشته، طول عمر مردم در بریتانیا بيش از دو برابر شده است که بخش کوچکي از اين افزايش به دليل نوآوري‌هايي است که در پاسخ مستقيم به ازدحام جمعيت مي‌باشد.

داشتن عمر بیشتر همراه با کیفیت بالاتر، دیگر آرزویی بعید نیست…

 

بخشی از کتاب…

طول عمر، چرا پير مي‌شويم و چگونه آن را به تأخير بيندازيم / نویسنده: دکتر ديويد سينکلِير/ ترجمه ابراهیم یگانه/ انتشارات مازیار

موضوع کتاب طول عمر:  کتابی پیشرو، جالب، کاملاً علمی  و قابل استفاده برای عموم.این کتاب که توسط یکی از پژوهشگران برجسته‌ی دانشگاه هاروارد، دکتر  سینکلِیر  نوشته ‌شده، با بیانی مستدل و علمی و با بهره‌گیری از ساختارِ ژنتیک، معتقد است که سنّ انسان را می‌توان افزایش داد؛ و این‌که، پیری در واقع یک بیماری به ‌شمار می‌آید که میشه مثل سایر بیماری‌ها آن را درمان کرد و روند آن را بهبود بخشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *