آنچه در این مطلب خواهید خواند:

بیولوژی ما چه ربطی به تصمیماتمان در امور مالی دارد؟

سلامت و امور مالی دو حوزه هستند که به نظر می رسد به طور منحصر به فردی در هم آمیخته شده اند. مقالات نشان می دهند افراد با سلامت ضعیف ریسک گریزتر هستند؛ زیرا احتمال دارد که آنها برای پوشش هزینه های پزشکی به پول نیاز داشته باشند. سطوح پایین ورزش و رژیم غذایی نامناسب به چاقی و سلامت ضعیف منجر می شود که بر تصمیمات سرمایه گذاری تأثیر میگذارد.

تحقیقات نشان می دهد که شرکت های مستقر در نواحی با سلامت ضعیف دارای بازده سهام پایین تر، سرمایه گذاری کمتر و تحقیق و توسعه و نرخ رشد پایین تر هستند.

برعکس شرکتهایی که با کارمندان خود به خوبی رفتار می کنند و واقعاً به رفاه آنها اهمیت میدهند، بازده بیشتری در سال نسبت به همتایان خود به دست میآورند.

اما باز هم داستان هورمون‌ها در میان است:

هورمونها با تغییر نحوه ارسال و دریافت سیگنال توسط نورونها مستقيما بر آرایش شیمیایی ما مغز تأثیر می گذارند. به طور کلی، طبق تحقیقات، تستوسترون رابطه مثبتی با ریسک پذیری در تصمیم گیری های اقتصادی و مالی دارد.

در مقابل، کورتیزول با ریسک گریزی در شرایط اقتصادی و مالی مرتبط است. با این حال، به نظر می رسد که سطوح بالاتر تستوسترون و کورتیزول هر دو مربوط به تصمیمات مالی غیر منطقی مانند انجام اثر تمایل به تعداد معاملات بالاتر و ایجاد حباب های بازار و سقوط پس از آن باشد.

 

گزیده‌ای از کتاب…

بیولوژی سرمایه گذار: طبیعت، تربیت، فیزیولوژی و شناخت/ جان آر. نوفسینگر و کوری ای شانک/ مترجمان دکتر امیر شیری قهی و دکتر محمد مشاری-انتشارات بورس

متخصصان ژنتیک اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که کدام نشانگرهای ژنتیکی با ترجیحات و امور مالی و اقتصادی مرتبط هستند. متخصصان علوم اعصاب در حال پاسخ به این سؤال هستند که تصمیمات مالی در چه ناحیه‌‌ای از مغز گرفته می‌شود و چطور از فردی به فرد دیگر متفاوت است. متخصصان غدد سطح گردش هورمون‌های مختلف در بدن را با ریسک مالی مرتبط می‌دانند. پژوهشگران در حال توضیح چگونگی تأثیر شرایط فیزیولوژیکی و محیطی بر تصمیمات سرمایه‌گذاری هستند و این‌‌که سه نوع توانایی شناختی چگونه نقش اساسی در موفقیت‌های مالی دارند. به‌طورکلی باید گفت، تاکنون کارهای مهیج و مرتبطی در محیط علمی انجام گرفته است اما نتایج این پژوهش‌ها از دانشگاه به صنعت منتقل نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *