آنچه در این مطلب خواهید خواند:

مشخصات کتاب

فرضیه خوشبختی: یافتن حقیقت مدرن در خرد باستان/ نویسنده: جاناتان هایت/ ترجمه ساناز فرشیدفر/ نشر نوین

معرفی، نقد و بررسی کتاب فرضیه خوشبختی

عقل و احساس باید هردو باهم کار کنند تا رفتار هوشمندانه و خردمندانه خلق شود…

این موضوع جدیدی نیست، قبلا توی کتاب #هنر_منطق_در_دنیای_بی_منطق خوانده بودم، که عقل و منطق محض مال کاغذ است و زمانی که بر روی زندگی واقعی می آید، احساس هم باید در کنارش حساب شود. و این زمانی است که انسان بودن نمود پیدا میکند…
این کتاب توسط جاناتان هایت، استاد دانشگاه  استرن نیویورک و ویرجینیا نوشته شده است. او در رشته‌ی روانشناسی اجتماعی تحصیل کرده و دکترایش را در همین رشته از دانشگاه پنسیلوانیا گرفته.

خلاصه کلام: کتاب به شما راهکار عجیب غریبی نمیده، بیشتر میگه که اگر بتونید خوب برنامه ریزی کنید و منطقی باشید، اون احساسات خوشبختی و شادکامی رو هم پیدا میکنید. که خب خیلی هم بیراه نیست. او در این کتاب از نظریه جدیدش میگه و خوندنش برای کسانی که علاقمند به یافتن راهکار برای یافتن معنای زندگی هستند، میتونه مفید باشه.

ولی از من میشنوید، خوندن این دسته از کتاب‌ها نباید مبنای علمی کار و اهدافتون باشه. این دسته از کتاب ها بیشتر انگیزشی هستند تا بتونید بلند شید و برای زندگیتون طبق شرایط خودتون تصمیم بگیرید. و توجه کنید که هیچ چیزی غیرممکن نیست!

در پشت جلد کتاب میخوانیم

کمک به آدم‌ها برای یافتن شادی و معنا دقیقا هدف شاخه‌ای نوظهور از روان‌شناسی مثبت‌گراست. این کتاب به‌نوعی دربارۀ خاستگاه روان‌شناسی مثبت‌گرا در خرد کهن و کاربردهای امروزی این نوع روان‌شناسی است. ازقضا دربارۀ تحقیقات آن دسته از دانشمندان صحبت می‌شود که خودشان را به عنوان روان‌شناس مثبت‌گرا قبول نداشت‌هاند. به‌هرحال۱۰ نظریۀ کهن و تنوع عظیمی از یافته‌های تحقیق مدرن توسط جاناتان هایت بیرون کشیده شده. هدفه نویسنده این بوده که در حد توان بهترین داستان را دربارۀ عوامل شکوفایی انسان و آن دسته از موانع خوب زیستن که سر راه خودمان قرار می‌دهیم، تعریف کند.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه: خرد بیش از حد
1: خود تقسیم‌شده
2: تغییر دادن تصمیم
3: رفتار متقابل آمیخته با انتقام
4: خطاهای دیگران
5: در جست‌وجوی خوشبختی
6: عشق و وابستگی
7: فواید بدبختی
8: برکت نیکوکاری
9: اُلوهیت باخدا یا بی‌خدا
10: شادی از تعادل می‌آد
11: نتیجه‌گیری: در تعادل

نسخه صوتی چطور است؟

نسخه صوتی بینظیر بود. من خیلی خوب باهاش ارتباط برقرار کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *